Zoals je ondertussen waarschijnlijk wel weet, bouwen wij een concept om auto’s tijdelijk om te toveren tot minicampers.  Maar toch krijgen we regelmatig de vraag of wij auto’s willen ombouwen tot een permanente camper.

De vraag tot ombouw is vaak gekoppeld aan het idee de auto ook in te schrijven (in Nederland; op kenteken te zetten) als kampeerauto. Dit levert vaak een lagere verkeers- of wegenbelasting op en dus lagere kosten.

In België betaal je voor een auto in de categorie Citroën Berlingo tussen 240 en 350 euro per jaar. Dit is afhankelijk van de uitstoot en het vermogen dat de motor levert. Voor een kampeerauto in dezelfde categorie betaal je tussen de 63 en 85 euro per jaar.

In Nederland betaal je in hetzelfde geval 440 euro per jaar voor een camper en als personenauto tussen de 800 en 1600 euro per jaar.

Een officiële camper moet echter aan nogal wat eisen voldoen, wil de FOD Financiën of Belastingdienst hierin meegaan.

We hebben eens voor je uitgezocht wat de voordelen en de eisen zijn om jouw auto om te turnen naar een kampeerauto in de fiscale zin.

Een permanent camper-interieur

Als je meerdere keren per jaar, misschien voor langere periodes met de camper weg wilt en je daarnaast genoeg hebt aan twee zitplaatsen, kan ik mij voorstellen dat je het niet nodig vindt om jouw auto telkens weer ‘om te bouwen’ tot ‘gewone’ auto.

Daarnaast heb je in een permanente opstelling meer mogelijkheden om de aanwezige ruimte te gebruiken, juist omdat je het interieur niet uitneembaar hoeft te maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kastjes die je kunt vastzetten en bijvoorbeeld aan gordijnen die je niet telkens hoeft weg te halen.

Als je jouw auto in Nederland officieel wilt inschrijven als camper, is een auto van een type dat vergelijkbaar is met de Citroën Berlingo of VW Caddy eigenlijk te klein.

In België is de wet wat vager en zou het daardoor iets gemakkelijker kunnen zijn om een kleine bestelwagen als mobile home of kampeerwagen in schrijven.

Wij hebben verschillende vragen hierover bij diverse Belgische instanties neergelegd, maar niemand kon ons hier een helder antwoord op geven.

Inrichtingseisen Nederland

Als je in Nederland een auto als kampeerauto wilt laten inschrijven zijn er de volgende eisen:

  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen. Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
  • Een vaste tafel. De tafel mag zo bevestigd zijn, dat je die eenvoudig kunt verwijderen.
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen. Dit mogen slaapplaatsen zijn die je met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
    • Bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed.
    • Bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed.
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
  • Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
  • Een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

Daarnaast moet de camper ook 170 cm hoogte aan binnenruimte hebben, of minimaal 130 die je mag verhogen met een hefdak.

De binnenruimte moet of 170x200x90cm of 130x200x90cm zijn.

Een wagen als de VW Caddy of Citroën Berlingo voldoet niet aan deze eisen. Een VW Transporter, qua afmetingen, bijvoorbeeld wel.

In Nederland is het dus quasi onmogelijk om een kleine bestelwagen om te bouwen tot fiscale camper.

Inrichtingseisen België

Zoals gezegd is de wet in België redelijk vaag. Hieronder staat wat de wet er over zegt:

Een kampeerwagen is een voertuig voor speciale doeleinden waarvan de constructie een woonaccommodatie omvat die tenminste bestaat uit de volgende uitrustingen:

  • Zitplaatsen en een tafel
  • Slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen mag worden gecreëerd
  • Kookgelegenheid
  • Opbergfaciliteiten

Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd. De tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.

In theorie zou een ‘vastgemaakte’ camper-in-a-box kunnen voldoen aan deze eisen.

We hebben onder andere contact opgenomen met de FOD Financiën (Belgische belastingdienst) voor aanvullende uitleg. Hier konden zij ons geen uitsluitsel geven of we onze wagen met een camper-in-a-box als kampeerauto kunnen registreren.  Ook de keuringsinstanties konden ons niet verder helpen.

Met wagens in het formaat van een VW Transporter zou het eenvoudig moeten zijn als kampeerauto in aanmerking te komen. De auto voorrijden voor een technische keuring is in theorie niet erg veel werk.

Gezien het relatief kleine verschil in verkeersbelasting in België, is het misschien teveel moeite om hier veel tijd en energie in te steken. Toch gaan we proberen of het lukt om onze Peugeot Partner als kampeerauto in te schrijven. Als we nieuws hebben melden we ons weer J.

Conclusie

Misschien is het toch het beste om te kiezen voor een tijdelijke ombouw tot minicamper?
Ons concept camper-in-a-box is daarvoor prima geschikt.
Kijk eens op onze website voor de mogelijkheden, of maak een afspraak om het concept in levenden lijve te bekijken.

10 Comments

  1. alien on 1 November 2019 at 22:35

    Is er al meer geweten over het ombouwen van een camionette tot een camper of RV?

    • admin on 14 November 2019 at 14:32

      Beste Alien,
      Wat bedoel je precies met jouw vraag?
      Hartelijke groeten,
      Johan

  2. Eygemans Bjorn on 7 March 2020 at 16:29

    Ik ben in het bezit van een Renault Trafic Génération, deze heeft standaard ingebouwde varwarming, een leefbatterij, een opklapbare tafel en een 3-zit achterbank die omvormbaar is naar bed. Wegens het ontbreken van een keukenblok wordt deze als gewone wagen gekeurd, met alle (momenteel zware kosten) van dien. Kan deze met montage van een keukenblok van jullie gekeurd worden als camper? Wagen is een EUR 3, bouwjaar 2006. Mvg, Bjorn

    • admin on 20 March 2020 at 12:28

      Beste Bjorn, helaas is dit niet mogelijk bij ons. Je kunt hiervoor beter contact opnemen met een een echte camperspecialist.
      Hartelijke groeten,
      Johan

  3. ray on 2 June 2020 at 08:01

    Hallo admin,

    heb een prangende vraag.

    Wij willen (in belgie) onze lichte vracht ombouwen tot een camper (zonder vaste tafel). echter is het voor ons niet perse nodig om het in te schrijven als een camper, lichte vracht blijft ook ok.

    Nu is de vraag of we volgend jaar met alle kastjes en bed in voor de controle in orde zijn als lichte vracht…

    gr.
    ray

    • admin on 5 June 2020 at 12:09

      Beste Ray,
      Een lichte vracht ombouwen tot camper is lastig. De keuring is daar erg streng voor. Als je een lichte vracht gebruikt als camper, en je kunt het merendeel van de inbouw verwijderen voor de keuring, dan is dat geen probleem. Er zijn natuurlijk ondernemers die kastjes hebben voor hun gereedschap enzo.
      Je kunt best een bellen met de keuring en vragen wat zij daar toestaan.

      Hartelijke groeten,
      Johan

  4. Eygemans Bjorn on 5 June 2020 at 16:54

    Dag Ray, Dag Johan, Ik heb contact gehad met Juga.be: zij kunnen voor de homologatie zorgen indien ik mijn bus wil laten keuren als camper. Dus dat is opgelost.
    @Ray: Wat je met het interieur doet van de lichte vracht maakt niets uit voor de keuring. Het blijft een lichte vracht. Wat mag niet: tussenschot verwijderen/verplaatsen of officiële zitplaatsen bijmaken. (niet je zithoek of zetel die je achterin gebruikt tijdens stilstand). Grtjs, Bjorn

    • admin on 6 June 2020 at 09:33

      Dank u Bjorn!

  5. Ludo on 2 February 2021 at 05:59

    Beste,
    Wil VW CAddy van LV (5 zits, dubbele cabine, van 2010) naar mobilhome omzetten. Wand uitgehaald ; slaapgelegenjeid, bergplaats, keuken, tafel, “stromend water” ingebouwd.
    Nu weet noch de invoerder, noch de plaatselijk dealer van iets want : “Nooit gedaan bij ons”.

    Heeft iemand “ervaring” met de her-homologatie van een VW ???

    MVG
    Ludo

    • Rickrick on 17 April 2021 at 10:48

      Hallo Ludo,

      Hoe is de omkeuring/homologqtie verlopen tot camper

      Heb hetzelfde plan ,te Ford transit L4H3 dubbele cabine
      Scheidingswand ?

      Vriendelijke groet

Leave a Comment