Er wordt ons veel gevraagd welke auto wij nu het meest geschikt vinden als minicamper.

Zelf had ik eerder een Citroën Berlingo en tegenwoordig een Peugeot Partner. Of dit nu de beste auto’s zijn?

Peugeot Partner

Als ik nu vandaag zou mogen kiezen, zou ik dezelfde wagen nemen?

Hoewel ik best tevreden ben over beide auto’s, denk ik dat ik nu een andere keuze zou maken.

Als ik geen enkele rekening zou moeten houden met zaken als budget, vaste kosten en mening van mijn echtgenote, zou ik kiezen voor een VW Transporter.

VW Transporter

De rijeigenschappen, ruimte, kwaliteit en het uiterlijk van deze auto hebben mij al lang geleden overtuigd. Een camper-in-a-box tovert deze, in mijn ogen prachtige, wagen om in een minicamper, terwijl ik deze ook voor andere taken kan gebruiken.

Maar zoals gezegd, dat zou zo zijn als ik nergens rekening mee hoef te houden…

Als ik budget en andere kosten wel mee in overweging neem, dan komt er een andere keuze uit.

Dan komt er een wagen uit die een maatje kleiner is. Dan zit je in de klasse waarin de Partner en Berlingo in vallen. Het aanbod in deze klasse is breed. Naast de al genoemde types biedt Renault de Kangoo aan, is er de nieuwe Peugeot Rifter, de VW Caddy, de Ford Tourneo Connect, de Mercedes Citan, Opel Combo, Dacia Dokker en de Fiat Doblo.

Allemaal min of meer gelijkwaardige wagens.

Van deze modellen zijn er veelal ook XL-versies te verkrijgen. Deze auto’s zijn ongeveer een halve meter langer dan de standaardmodellen. Vijftig centimeter klinkt niet imposant, maar dat is het eigenlijk wel.

Als je die extra lengte doortrekt naar het gebruik met een camper-in-a-box, dan kun je deze volledig uitgeklapt laten terwijl je rijdt. Je kunt het bed dus gewoon laten zoals het is en wegrijden. Naast dit gemak, geven die extra centimeters je net een ruimtelijker gevoel.

Persoonlijk zou ik nu kiezen voor een VW Caddy Maxi. Deze auto combineert gebruiksgemak met degelijke kwaliteit en een prima uiterlijk.
De reden hiervoor is eigenlijk eenvoudig. Ik vind dat de Franse wagens nog steeds niet kunnen tippen aan de kwaliteit van de Duitse auto’s. En dat merk ik aan wagens die ikzelf heb gereden. Fijne auto’s, maar altijd een rammeltje hier, teveel plastic daar. Kleine dingen die kapot gaan…

VW Caddy Maxi

Nu is mijn huidige wagen nog prima te gebruiken, dus is er voor de komende jaren geen keuze nodig. Onze Partner zal dus voorlopig gewoon blijven dienen als personenwagen en als minicamper.

Voor de goede orde: Wij verkopen geen auto’s en krijgen geen commissie van Volkswagen ;-).

14 Comments

  1. Depecker Luc on 19 August 2019 at 18:20

    hallo,
    ik heb nu een opel vivaro (11 jaar oud en 168000 km) en ben heel tevreden, inderdaad deutsche grundlichkeit en beterkoop dan VW. En bovenop een laag verbruik.
    Groetjes,
    Luc

    • admin on 20 August 2019 at 08:13

      Hallo Luc,
      De Vivaro is een ruime wagen en rijdt eigenlijk verbazingwekkend vergelijkbaar met een ‘gewone’ auto. De VW is mooi hoor, maar idd zelfs al enkele jaren oud is een Transporter nog erg duur.
      Hoe heb jij jouw wagen ingericht?
      Hartelijke groeten,
      Johan van Camper-in-a-box

  2. Depecker Luc on 20 August 2019 at 10:32

    Hallo,
    Heb de vivaro tweedehands gekocht en was door de vorige eigenaar reeds ingericht.
    Misschien haal ik er alles eens uit om er zo’n camperbox in te plaatsen.
    Zal dan zeker aan U denken.
    Groetjes,
    Luc

    • Pol Van Der Hoeven on 15 November 2020 at 12:36

      Hallo,
      Zoals gezegd is de nieuwe type Berlingo Xl prima met camper in a box.

  3. Paul De Keere on 21 August 2019 at 08:40

    Beste Johan,
    Een jaartje terug hebben we onze Ford Tourneo Custom (Ford-minibus) samen uitgerust met jullie concept Camper-in-a-box. Een ONGELOOFLIJK ideale kampeeroplossing! Wanneer we niet op reis gaan gebruiken we onze ruime wagen als 8 plaatsen minibus of voor allerhande vervoer terwijl de 3 kisten vancamper-in-a-box omzeggens geen plaats innemen in onze garage (3 op elkaar gestapelde kisten van 40cm breed en 70cm hoog en de uitstekende kussens er bovenop)). eens op reis hebben we een bed van 160cm breed, een ware luxe…..en we hebben nog ruimschoots plaats voor een porti/potti toilet en voor onze grote hond. Als minicamper (hoogte wagen is 2m) kunnen we overal onderdoor en kamperen we op alle mogelijke plaatsen. gewoon fantastisch! Met onze 130pk krachtige Ford Tourneo Custom verplaatsen we ons dagelijks zoals een gewone personenwagen met een gemiddeld verbruik van 9l/100km……maw héél tevreden van onze aankoop en uitrusting die zéker 35% goedkoper was dan met een VW transporter-type.
    Vele groeten
    Paul & Geneviève

  4. Herbert Reinderhoff on 12 November 2019 at 16:27

    Hallo. leuke reactie en vergelijken, maar het aller belangrijkste is de lengte van de personen en de hoeveelheid troep die je wilt meeslepen. Ik vind de VW-bus het meest practische, maar niet om te parkeren met 4,65 meter en zou die wel een halve meter korter willen hebben en kwam uit op de Fiat Doble als meest vierkante benutbare ruimte tegenover de Berlingo e.d. De VW-Caddy met de zelfde ruimte als de Doblo vind ik wel mooier, maar is 2x zo duur als de Doblo. Voor een kleine maar toch ruime micro-camper is de kant en klre Peugeot de meest practische met een open dak naar een soort kruipruimte bovenop die nog wat omhoog kan. Te bereiken met een kleine trap en beneden helemaal vrij om te “leven”. Met mijn lengte van 1,70 en mijn vrouw van 1,42 is de Doblo prima, mu.v. de mee te nemen troep. En qua lengte is er nog een oplossing als je een panorama achterklep hebt, die omhoog kan en waaraan je met tourniquettes tentdoek met een paar ritsen aan kan hangen. Geïnterkeksserden kunnen hun e-mail sturen omdat hier geen foto’s kunnen worden meegezonden. herbie_1@hotmail.com

    • Herbert Reinderhoff on 12 November 2019 at 16:33

      nog een naschrift van Herbert Reinderhoff. De Ford Tourneo viel buiten de boot wegens de slechte wegligging vergeleken met de Fiat Doblo die als een tank op weg rijdt. Ben ooit uit Spanje met bijna 1500kg in en op het dak aan bagage met een snelheid van ruim 150km pu met grootste gemak naar Holland gereden terwijl een Tourneo helemaal leeg boven de 80 al begon te zwaaien met over- en onderstuur als er maar een kleine curve in de weg was.

  5. Peters Lode on 13 November 2019 at 18:25

    Aan de heer Depecker,

    Ik moet je teleurstellen over die ‘’ deutche grundlichkeit’’ . Het is eigenlijk Franse finesse want deze bus is (op de logo’s na) volledig Frans.
    Kruip er maar eens onder en begin maar wat onderdelen beter te bekijken en je gaat overal het Renault logo tegen komen. Bij de nieuwe is het allemaal PSA (Peugeot Citroën group).
    Nu is daar helemaal niets mis mee, maar wou dat misverstand even uit de weg hebben…
    maar Opel ontwerpt eigenlijk amper nog eigen modellen, ze gaan shoppen bij Fiat group, psa, Renault, hun Aziatische GM zustermerken…

  6. Luc on 1 April 2020 at 08:44

    Hallo, ik heb mij een Mercedes Viano aangeschaft. 10jaar oud, 3.0l automaat, langste versie. Voordeel van de Viano is dat hij de laagste is in zijn soort, 187cm hoog. En het verschil met een vito, dat hij helemaal bekleed is omdat die gemaakt zijn voor personen vervoer. Die van mij is ingeschreven als lichte vracht. Binnenin heb ik er een compleet bed in van 1,40m breed. Matras en lattenbodem. Tussen bed en voorste (draaibare zetels) heb ik nog 1meter vrije ruimte waar ik mijn compressor frigo geplaatst heb. Mijn toilet schuif ik onder het bed. Ik kan rechtop zitten op mijn bed en toch heb ik een hele opslagplaats onder mijn bed. Heel leuk en ontspannen rijden. Nadeel lange versie, en wat hoger verbruik.

    • admin on 27 April 2020 at 19:35

      Dag Luc, Leuk dat je zelf jouw wagen hebt ingericht. Heb je misschien wat foto’s van jouw werk?

      Hartelijke groeten,
      Johan

      • Marcel on 4 January 2021 at 14:37

        Hallo allemaal
        Ik bezit sinds kort een Peugeot Partner electric.
        Overweeg hier een kampeerbox voor aan te trekken.
        Terwijl ik na 140km electra moet bij tanken, kan ik die 20min wacht tijd gebruiken voor een kopje koffie zetten.
        Zo maakt mij electrich rijden gezond aangenaam en goedkoop, en is wachten geen probleem.
        Marcel.

        • admin on 4 January 2021 at 16:01

          Beste Marcel,
          Een elektrische Partner, dat is tof!
          Voor mij begint de vakantie als ik de deur hier dichttrek, dus ik snap het helemaal. Die tussenstops zijn dus gewoon deel van de fun.

          Hartelijk dank voor de bijdrage en je bent van harte welkom om een box in jouw Partner te passen.
          Geef maar een seintje en we maken een afspraak.

          Hartelijke groeten,
          Johan van CAMPER-IN-A-BOX

  7. Jan en Nel Vernhout on 27 April 2020 at 11:55

    Wij gebruiken onze citroen nemo multispace als minicamper, met achterklep tent (zelf samengesteld uit de Waard-tent luifel delen), voldoet prima als echt onderdeel van het concept. De achterklep tent is noodzakelijk voor ongezien omkleden, droog koken en het doorstaan van een regen dag. Tot nu toe in de handel geen alternatief gezien.

    • admin on 27 April 2020 at 19:36

      Dag Jan en Nel, Dat klinkt handig! Heb je misschien foto’s van hoe dat er uitziet?
      Hartelijke groeten,
      Johan

Leave a Comment