Zonlicht en energie deel 5

Deze keer gaan we iets dieper op bekabeling en het omzetten van 12 naar 220 Volt. Ook kijken we naar de juiste accu om stroom op te slaan.

Kabels en pluggen

Voor de aansluiting van de panelen op de regelaar, moet je goede bekabeling gebruiken. Kabels die niet teveel ‘verlies’ opleveren en bestand zijn tegen weer en wind. Meestal wordt hier goed geïsoleerde 4mm kabel voor gebruikt. Kies voor zwart en een rood, zodat je plus en min goed uit elkaar kunt houden en maak ze niet onnodig lang. Voorbeelden op Solarwinkel.be.

MC4-connectoren

Er worden meestal MC4-pluggen gebruikt in zonneinstallaties. Dit zijn veilige, waterdichte pluggen. Aangezien de panelen gelijkstroom produceren, moeten het stevige en vuurvaste aansluitingen zijn. Op Amazon en op solarwinkel.be zijn er genoeg setjes te krijgen.

Je hebt allerlei tangen die je kunt kopen om stekkers of pluggen aan deze kabels te ‘krimpen’ (bevestigen) In mijn ervaring kun je net zo goed een gewone tang gebruiken. Zie hier voor een uitleg zonder ‘fancy’ tools.

Het is wel belangrijk dat je alle aansluitingen heel goed en netjes afwerkt! 

Het voltage van de stroom die je opwekt is dan niet verschrikkelijk hoog,  maar er blijft gevaar bestaan voor bijvoorbeeld brand, als je slordig werkt!

Inverters

We hebben nu bijna alle onderdelen van onze installatie compleet. Als we dit ineen steken, kunnen we 12V-apparaten gebruiken. Denk dan aan bvb koelkastjes en verlichting maar ook het opladen van GSM’s en tablets.

Maar sommige apparaten werken alleen op 220V. Mijn laptop kan ik bijvoorbeeld alleen opladen door mijn adapter aan te sluiten op een 220V stopcontact.

Een TV werkt meestal ook op 220V. Nu hebben wij geen behoefte aan TV tijdens onze reizen, maar de laptop is wel (bijna) een onmisbaar ding.

Om 12 Volt apparaten aan te sluiten heb je een paar mogelijkheden die afhankelijk zijn van de stroomregelaar die je gebruikt. Soms zit er een of meerdere USB-aansluitingen op een regelaar. Soms alleen twee schroefjes om een kabeltje aan te hangen.

Goedkoop maar functioneel

Dat laatste is het geval bij mijn Victron SmartSolar 75/15. Ik heb daarom een kastje gekocht met daarin 12V-autoaansluitingen en 2 USB-poorten. Gewoon bij de Action.

Dat heb ik aan mijn laadregelaar vastgeknoopt, waardoor ik nu meer dan voldoende aansluitmogelijkheden heb.

Goedkope inverter

Voor mijn 220V heb ik en eerst een merkloos 4000W inverter gekocht. Dit apparaat maakt zijn belofte niet waar en kan maar 500W leveren, dus erg zware apparaten kunnen er niet aan. Daarnaast maakt dat ding veel herrie doordat er een ventilator in zit. Hmm. Eigenlijk een miskoop dus ;-).

Later heb ik een Bestek 150W inverter gekocht. Meer dan genoeg voor mij.

Bestek Inverter

Ik ga er vanuit dat je geen magnetron (750W) of vaatwasser (1200W) meeneemt op reis. Een haardroger verbruikt overigens 300-600W. Best iets om rekening mee te houden?

Maar deze inverter is meer dan genoeg voor het opladen van mijn laptop en voor een grote ventilator. En geluidsloos.

Op deze Bestek inverter zitten ook USB-poorten. Een handig ding, dat nu permanent in mijn auto is aangesloten. 

Opslag van stroom

De zonnepanelen wekken stroom op die je direct kunt gebruiken. Maar je wilt liefst ook stroom hebben als er geen zon is. Ondertussen heb je uitgerekend wat je voor batterij nodig hebt om voldoende stroom te hebben om een dagje zonder zon door te komen.

Ikzelf heb uitgerekend dat ik aan 100 Ah genoeg heb voor mijn koelkast en gsm’s.

De accu die je standaard in de wagen hebt zitten is niet geschikt om te gebruiken. De redenen zijn eenvoudig: 

  • Je wilt niet zonder stroom komen te staan, waardoor je niet meer kunt starten.
  • Standaard accu’s niet geschikt om teveel te ‘ontladen’.

Het is dus het beste om een aparte accu aan te schaffen. Er zijn diverse soorten.

Grofweg heb startaccu’s, stationaire of semi-tractie-accu’s en tractie-accu’s.

Startaccu’s

Semi-tractie accu

Een startaccu moet in een korte periode (enkele seconden) veel stroom kunnen leveren. De accu’s in auto’s zijn meestal startaccu’s. Startaccu’s mogen niet verder ontladen worden dan 20%. In auto’s wordt hieraan voldaan; na de piek om de motor te starten, wordt de accu snel weer opgeladen. Dit type accu is de goedkoopste soort. De capaciteit van een startaccu kan hard achteruit gaan door sterk ontladen en weer laden.

Stationaire accu’s
Een stationaire accu of semi-tractie-accu levert een lagere stroom dan een startaccu. Stationaire accu’s worden vaak gebruikt in campers. Ze kunnen dieper, tot 50%, ontladen worden.

(Vol)tractie-accu’s
Tractie-accu’s zijn accu’s die worden toegepast in situaties waarbij regelmatig diepe ontladingen voorkomen en waarbij de accu elke dag wordt herladen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in hoogwerkers en heftrucks. Tractie-accu’s hebben een langere levensduur dan stationaire accu’s en kunnen dieper ontladen worden (tot 80%), maar ze zijn ook aanmerkelijk duurder.

Aan elke accu hangt zijn prijskaartje. Het beste zijn de vol tractie accu’s. Deze kunnen het best tegen ontlading, wat betekent dat de levensduur aanmerkelijk langer zal zijn als je veel last hebt van zon- (niet zin-) loze dagen. Deze accu’s zijn gemiddeld twee keer zo duur als semi-tractie accu’s.

Semi-tractie accu’s zijn een goed alternatief. Als je zorgt dat de capaciteit van zowel de accu als de zonnepanelen voldoende is, zorg je ervoor dat je elke dag voldoende stroom bijlaadt en de capaciteit niet te vaak onder de 50% daalt.

Zelf heb ik gekozen voor een semi-tractie accu van 100Ah. Deze kun je o.a. kopen bij accuserviceholland.nl.

In het volgende deel gaan we alles aan elkaar knopen.

Leave a Comment