Zonlicht en energie deel 4

De laadregelaar

Vandaag leg ik uit hoe je bruikbare stroom uit de panelen krijgt.

De stroom uit de panelen moet je ook nog zo laten ‘omvormen’ dat je er iets mee kunt.

PWM laadregelaar

Doordat de hoeveelheid en de intensiteit van de zon door de dag door veranderd, is ook het aanbod van opgewekte stroom niet constant. Een laadregelaar vlakt de stroom (V en A) af tot een verwerkbaar niveau en beschermt daarnaast de accu tegen ‘overladen’.

Er zijn twee soorten regelaars:

  • MPPT (Maximum Power Point Tracking)
  • PWM (pulse width modulation)

Ik ga niet te diep in op de techniek, maar licht het hier even kort toe.

De PWM-laadregelaars doen wat ik hierboven heb beschreven. Beschermen en afvlakken.

De MPPT-regelaars doen dit ook, maar veel intelligenter. Deze regelaars zorgen ervoor dat het maximaal vermogen uit de panelen wordt gehaald. Het verschil kan makkelijk 30% bedragen.

MPPT-regelaars zijn duurder, maar zorgen dus voor meer opbrengst, minder benodigde panelen en nog iets anders. Als je een MPPT-regelaar koopt met Bluetooth technologie, kun je zelf heel gemakkelijk zien wat het rendement van jouw panelen is. De SmartSolar regelaars van Victron kun je met een app op een smartphone of tablet verbinden. Hiermee kun je heel eenvoudig zien wat de daadwerkelijke opbrengst van de panelen is.

Met deze regelaar kwam ik erachter dat de panelen die ik heb, niet opleveren wat ze beloven.

De keuze voor het type regelaar kun je hier maken: https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers.

Als je twee ‘goede’ panelen van 100Wp koopt, kom je bijvoorbeeld uit bij de Victron SmartSolar 75/15, die maximaal 75 Volt kan opnemen en 15 Ampére kan leveren. Deze heb ik zelf ook gekocht.

Victron laadregelaar

Ik heb dus drie panelen en haal daarmee, tot nu toe, nooit het maximum. Daarom durf ik deze drie wel op mijn regelaar te zetten. Drie goeie panelen, zou ik niet doen. Theoretisch haal je dan wel de maximumwaardes, wat zou kunnen resulteren in oververhitting en schade aan regelaar, panelen en accu.

In het volgende deel behandelen we de kabels die je nodig hebt en vormen we de 12V om tot 220V.

1 Comment

  1. Peter on 20 August 2019 at 08:09

    Leuke en leerrijke stukken Johan! Ik heb nog wat aanvullende vragen en zal je daarover mailen.

Leave a Comment