minicamper en bustenten
Bijna wekelijks wordt me gevraagd naar tips over tenten die een goede aanvulling zouden zijn als je met de CAMPER-IN-A-BOX op pad gaat. Nu hebben we wel wat ervaring dus kunnen we best wat nuttigs vertellen. Maar is die kennis nog actueel?
Een snelle scan op het internet laat zien dat er wat betreft modellen niet erg veel verandert. Grofweg bestaat het aanbod uit een paart soorten tenten
- Koepeltenten
- Luifels
- Achterkleptenten
- Hubs
De koepeltenten zijn er met stokken en in opblaasbare versies. Het voordeel van de opblaasbare versie, is dat deze vrij snel en eenvoudig is op te zetten. Uitrollen, pompen en vastzetten. Nadeel van zo’n tent is dat het, bijna zonder uitzondering, grote pakketten zijn. Koepeltenten met stokken zijn iets lastiger op te zetten, maar hebben dan wel als voordeel dat ze, over het algemeen, veel minder bergruimte in beslag nemen. Dit soort tenten zijn in verschillende formaten verkrijgbaar.
Luifels heb je in verschillende modellen. Je hebt er die in een cassette op de wagen worden gemonteerd. Je trekt deze makkelijk uit, haakt er twee tentstokken met scheerlijnen aan, en het staat. Als je een model hebt met zijwanden, kun je er een tent van maken. Er zijn ook modellen die je met stokken in elkaar steekt en vervolgens aan de auto vasthaakt met magneten, zuignappen, of een koppelding. Ook hier heb je modellen die als een ‘tent’ kunnen dienen.
Het voordeel van een luifel als tent, is het flexibel gebruik en (meestal) de compactheid van het pakket. Nadeel is dat het vaak geen volwaardige wind- en regendichte tent is.
De achterkleptenten zijn ondertussen aan een opmars bezig. Waar deze tot voor kort slechts leverbaar waren via een beperkt aantal kanalen en merken, is daar iets veranderd. Obelink levert tegenwoordig een aantal modellen die sterk overeenkomen met de bestaande modellen van Reimo. Deze zijn goedkoper en beter leverbaar. En dat is goed nieuws!
Voor onder de 100 euro kun je hier modellen krijgen die geschikt zijn voor modellen als de Citroën Berlingo, de VW Caddy en grotere auto’s als de VW Transporter en de Renault Trafic.
Deze tentjes hebben veel voordelen. Zo nemen ze heel weinig opbergruimte in beslag, zijn ze razendsnel en gemakkelijk te installeren en bieden relatief veel ruimte (4M2). Deze ruimte is voldoende voor twee stoelen. Maar, zeer handig, ook ruim voldoende om recht te staan en je, bijvoorbeeld, om te kleden.
De hub is een tent van Dometic. Dit is een multifunctionele tent. Ziet er reuze interessant uit. Het bestaat uit een opblaasbaar ‘frame’. Hierin kun je wanden aanbrengen en het zoals luifel, windscherm, maar ook als tent gebruiken. Helaas heb ik deze tent nog niet in het echt gezien. Als ik deze tent ergens spot en werkelijk eens goed kan bekijken, zal ik er een bespreking aan wijden. Een complete hub is prijzig. Denk aan rond de 1000 euro.
Elk type tent heeft zijn doel.
De koepeltent is vaak een volwaardige tent, waarin je minstens twee volwassenen kunt laten slapen. Dit soort tenten is een echte uitbreiding van de woon-, kook- en slaapruimte.
De luifels bieden bescherming tegen regen, wind en zon. Afhankelijk van het model kun je de voor- en zijkanten afsluiten of juist openlaten. Meestal zijn deze modellen niet geschikt als volwaardige tent bij slecht weer.
De achterkleptenten zijn een handige uitbreiding van de ruimte. Je moet er wel een achterklep voor hebben, die ook open blijft staan bij het gebruik van de tent.
En de hub, wel dat is een hub 😉.
Zelf heb ik geen achterklep (meer). Ik gebruik een luifeltje tegen de zon. Als ik echt een tent nodig heb, dan neem ik mijn opblaasbare Movelite Bushtail mee.
Maar heb je een achterklep en behoefte aan wat extra ruimte? Twijfel dan niet en neem zeker een achterkleptentje mee. De keuze voor de andere types hangt af van jouw gebruik en voorkeur. En aan de hoeveelheid opbergruimte die je hebt.