minicamper Lichte Vracht / Grijs Kenteken

Wij krijgen regelmatig vragen over de regels waaraan je moet voldoen om je auto in te schrijven als ‘lichte vracht’ (België) of op ‘grijs kenteken’ (Nederland). Een auto zonder achterbank biedt immers mogelijkheden om zo’n wagen als minicamper te gebruiken en kan ook nog financieel voordeliger zijn. Uiteraard hebben we dit uitgezocht en willen we deze kennis met je delen.

Categorieën

De belastingdienst deelt auto’s in verschillende categorieën in. Zo heb je onder andere personenwagens, campers en lichte vracht. In Nederland spreekt men in de laatste categorie meestal van ‘bestelauto op grijs kenteken’. Verschillende categorieën leveren belastingvoordeel op, omdat deze auto’s een specifiek gebruik kennen. Een voorbeeld is een camper, die meestal maar beperkt (tijdens vakanties) wordt gebruikt. De auto’s die we kennen als lichte vracht of bestelwagens worden overwegend zakelijk gebruikt en kennen daarom ook een speciaal tarief. Om in aanmerking te komen voor een verlaagd fiscaal tarief dient de betreffende wagen aan bepaalde eisen voldoen. Voor België en Nederland gelden ongeveer dezelfde regels. In dit artikel, leggen we uit wat deze eisen inhouden en of jij ook in aanmerking komt voor een verlaagd tarief. We beperken ons hier tot de eisen voor kleine bestelwagens van de klasse Citroen Berlingo, VW Caddy etc. Deze auto’s vallen onder de ‘bestelwagens met een enkele cabine’.

Belgische definitie

In België definieert de FOD Financiën een lichte vrachtauto als volgt: Een “lichte vrachtauto” is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg. De fiscale definitie bepaalt vooral de manier waarop de laadruimte afgesloten moet zijn van de passagiersruimte en de verhouding van de lengte van de laadruimte t.o.v. die van de wielbasis (afstand tussen de twee assen). Hier zetten we de inrichtingseisen voor bestelwagens met een enkele cabine je op een rijtje:

  • Een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat.
  • Een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebrek hieraan door de rugleuning van de enige rij zetels.
  • Een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis.
  • Een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels.

Nederlandse definitie

In Nederland definieert de Belastingdienst een lichte vrachtauto als volgt:

  • De bestelauto is voornamelijk ingericht voor het vervoer van goederen.
  • De toegestane maximummassa is maximaal 3.500 kilo.

In Nederland worden de bestelauto’s ook onderverdeeld in functie van de hoogte van het dak.


Bestelauto zonder verhoogd dak

  • Het dak van de laadruimte is minder dan 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder Aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn.
  • Aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten
  • De laadruimte moet een vaste, vlakke laadvloer hebben over de hele breedte en lengte van de laadruimte.
  • In de laadruimte mogen geen zitplaatsen aanwezig zijn.
  • De laadruimte is minimaal 125 cm lang, minimaal 98 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm en over een lengte van minimaal 125 cm.
  • Direct achter de bestuurderszitplaats is een vaste wand aangebracht over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine.
  • De vaste wand mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid.


Bestelauto met verhoogd dak

  • Het dak minimaal 25 cm hoger dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder.
  • Aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn.
  • Aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten.
  • De laadruimte is minimaal 98 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm over een lengte van ten minste 125 cm.
  • Direct achter de bestuurderszitplaats is een vaste wand aangebracht van ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine.

Wat betekent dit in de praktijk?

De eisen in België zijn iets soepeler dan in Nederland. In België kun je als particulier, jouw auto als lichte vracht inschrijven. In Nederland kan dat alleen als de eigenaar een bedrijf of een persoon met een BTW-nummer is. Daarnaast hoeft in België, de cabine (dat deel waar de bestuurder en passagier(s) zitten) niet door een vaste wand van de laadruimte te worden gescheiden. Hierdoor heb je meer lengte om te slapen, omdat je bijvoorbeeld de voorstoelen plat kunt leggen en hier een bed op kunt laten steunen. Ook is er geen limiet op het aantal ramen, dus zit je minder ‘opgesloten’.

In Nederland is het wat lastiger. In een Berlingo of Caddy of gelijkwaardig type auto, zonder een verhoogd dak, is een vaste scheidingswand verplicht. Hierdoor wordt de ruimte om languit te liggen serieus verkort, In de Berlingo is die ruimte bijvoorbeeld 175 cm. Daarnaast mag maar een enkele zijruit, aan de rechterkant van de wagen aanwezig zijn. Dit beperkt de hoeveelheid licht van- en het zicht naar buiten. In een bestelwagen met een verhoogd dak, hoef je maar een schotje van tenminste 30cm hoog te plaatsen als afscheiding tussen de ‘cabine’ en de laadruimte. Hier win je dus licht en ruimte omdat je ook hier de zetels plat(ter) kunt leggen en zo een langer bed kunt maken. Auto's in de klasse van de VW Transporter, Opel Vivaro etc. hebben meer ruimte achter het schot. Deze auto's zijn daarom wel geschikt om te gebruiken als minicamper.

Conclusie

In Nederland heeft het weinig zin om een Citroen Berlingo of soortgelijke auto op grijs kenteken aan te schaffen, als je deze ook als minicamper wilt gaan gebruiken. Een verhoogde versie zou nog kunnen, maar die zijn erg schaars op de tweedehandsmarkt en nieuw onnodig duur. En zonder verhoogd dak, met een vaste scheidingswand, zijn ze voor de meeste mensen eigenlijk te klein. Grotere bestelwagens als de VW Transporter of Opel Vivaro kun je wel gebruiken als minicamper met camperbox. Zelf hou ik wel van meer licht en lucht, dus zou ik goed kijken of het financiele voordeel opweegt tegen de nadelen van de beperkte ramen en de dichte scheidingswand.

In België kan het, volgens ons, wel interessant zijn om een wagen als lichte vracht in te schrijven, als je deze als minicamper wilt gaan gebruiken. Je hoeft geen vaste scheidingswand te zetten en mag gewoon, aan beide zijden van de auto, ramen en deuren hebben. Als je genoeg hebt aan twee zitplaatsen, kan het je een stuk schelen in aanschaf en belastingen.

Alle informatie over de eisen in België vind je hier.

Alle informatie over de eisen in Nederland vind je hier