Opslag van Stroom- Zonnepanelen en Minicampers - deel 7
Opslag van stroom
De zonnepanelen wekken stroom op die je direct kunt gebruiken. Maar je wilt liefst ook stroom hebben als er geen zon is. Ondertussen heb je uitgerekend wat je voor batterij nodig hebt om voldoende stroom te hebben om een dagje zonder zon door te komen.
Ikzelf heb uitgerekend dat ik aan 100 Ah genoeg heb voor mijn koelkast en gsm’s.
De accu die je standaard in de wagen hebt zitten is niet geschikt om te gebruiken. De redenen zijn eenvoudig:
- Je wilt niet zonder stroom komen te staan, waardoor je niet meer kunt starten.
- Standaard accu’s niet geschikt om teveel te ‘ontladen’.
Het is dus het beste om een aparte accu aan te schaffen. Er zijn diverse soorten.
Grofweg heb je startaccu’s, stationaire of semi-tractie-accu’s en tractie-accu’s.
Startaccu
Een startaccu moet in een korte periode (enkele seconden) veel stroom kunnen leveren. De accu’s in auto’s zijn meestal startaccu’s. Startaccu’s mogen niet verder ontladen worden dan 20%. (Dus 80% lading moet overblijven) Tijdens normaal gebruik van de auto wordt hieraan voldaan; na de piek om de motor te starten, wordt de accu snel weer opgeladen. Dit type accu is de goedkoopste soort. De capaciteit van een startaccu kan hard achteruit gaan door sterk ontladen en weer laden. Dit type accu is eigenlijk niet geschikt voor gebruik als 'huishoud batterij' in een minicamper.
Stationaire accu’s
Een stationaire accu of semi-tractie-accu levert een lagere stroom dan een startaccu. Stationaire accu’s worden vaak gebruikt in campers. Ze kunnen dieper, tot 50%, ontladen worden.
(Vol)tractie-accu’s
Tractie-accu’s zijn accu’s die worden toegepast in situaties waarbij regelmatig diepe ontladingen voorkomen en waarbij de accu elke dag wordt herladen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in hoogwerkers en heftrucks. Tractie-accu’s hebben een langere levensduur dan stationaire accu’s en kunnen dieper ontladen worden (tot 80%), maar ze zijn ook aanmerkelijk duurder.
Aan elke accu hangt zijn prijskaartje. Het beste zijn de vol tractie accu’s. Deze kunnen het best tegen ontlading, wat betekent dat de levensduur aanmerkelijk langer zal zijn als je veel last hebt van zon- (niet zin-) loze dagen. Deze accu’s zijn gemiddeld twee keer zo duur als semi-tractie accu’s.
Semi-tractie accu’s zijn een goed alternatief. Als je zorgt dat de capaciteit van zowel de accu als de zonnepanelen voldoende is, zorg je ervoor dat je elke dag voldoende stroom bijlaadt en de capaciteit niet te vaak onder de 50% daalt.
Lithium Accu's
Uiteraard zijn er ook een aantal soorten lithium batterijen. Bij accu's is er meestal sprake van lithium-ijzer-fosfaat ofwel LiFePo4. Dit soort batterijen zijn lichter, sneller op te laden en mogen helemaal worden ontladen. De aangegeven capaciteit kun je dus helemaal benutten. Nadeel is wel de hogere prijs.
Om een idee te geven, 100Ah (50Ah effectief) Semi-tractie kost ongeveer 125 euro, 50 Ah LiFePo4 komt op ongeveer 400 euro.
Zelf heb ik, voor mijn eerste accu, gekozen voor een semi-tractie loodaccu van 100Ah. Deze kun je o.a. kopen bij accuserviceholland.nl.
De keuze voor een type accu hangt dus af van de investering die je erin wilt doen en daarnaast aan de hoeveelheid stroom die je nodig hebt. Dit heb je in deel 2 kunnen berekenen.
Update:
Ondertussen heb ik mijn accu ingeruild voor een power station. Dit is een all-in-one-systeem met een behoorlijke accu (882Wh, 73,5 Ah), diverse aansluitingen, waaronder USB, 12V autoplug en 220V, en een ingebouwde MPPT-laadregelaar, waarop in een zonnepaneel aansluit. Hierover volgt een apart blog-artikel.
In het volgende deel gaan we alles aan elkaar knopen.