Vaste camper-inbouw of losse modules in de minicamper?

Zoals je ondertussen waarschijnlijk wel weet, bouwen wij met de CAMPER-IN-A-BOX een concept om auto’s tijdelijk om te toveren tot minicamper. Maar toch krijgen we regelmatig de vraag of wij auto’s willen ombouwen tot een permanente camper.

De vraag tot ombouw is vaak gekoppeld aan het idee dat de auto ook in te schrijven is (in Nederland; op kenteken te zetten) als kampeerauto. Dit levert een lagere verkeers- of wegenbelasting op en dus lagere vaste kosten.

De inschrijving van een camper is moeilijker dan het lijkt. Een officiële camper moet aan nogal wat eisen voldoen, wil de FOD Financiën of Belastingdienst hierin meegaan.
We hebben eens voor je uitgezocht wat de voordelen en de eisen zijn om jouw auto fiscaal om te turnen naar een kampeerauto.

Een permanent camper-interieur

Als je jouw auto in Nederland officieel wilt inschrijven als camper, is een auto van een type dat vergelijkbaar is met de Citroën Berlingo of VW Caddy eigenlijk te klein en gaat dat waarschijnlijk niet lukken.
In België is de wet wat vager en zou het daardoor iets gemakkelijker kunnen zijn om een kleine bestelwagen als mobile home of kampeerwagen in schrijven. Maar ook daar loop je tegen verschillende moeilijkheden aan. Wij hebben verschillende vragen hierover bij diverse Belgische instanties neergelegd, maar niemand kon ons hier een helder antwoord op geven. We hebben op basis van onderzoek bij de instanties en op internet wel een aantal richtlijnen kunnen samenstellen.

Let op! Dit artikel heeft geen wettelijke basis en je kun hier dan ook geen rechten aan ontlenen.

Inrichtingseisen Nederland

Als je in Nederland een auto als kampeerauto wilt laten inschrijven zijn er de volgende eisen:

  • Minimaal 2 vaste zitplaatsen. Dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder.
  • Een vaste tafel. De tafel mag zo bevestigd zijn, dat je die eenvoudig kunt verwijderen.
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen. Dit mogen slaapplaatsen zijn die je met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
    • Bij een tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed.
    • Bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minimaal 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed.
  • Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
  • Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (eventueel uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
  • Een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte. Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

Daarnaast moet de camper ook 170 cm hoogte aan binnenruimte hebben, of minimaal 130 die je mag verhogen met een hefdak.
De binnenruimte moet minimaal 170x200x90cm of 130x200x90cm zijn.

Tot zover de officiële eisen.
Als je deze eisen even snel overloopt, zie je als snel waar de moeilijkheden zitten:

Hoogte

De hoogte is voor de meeste bestelauto’s een probleem. Een Citroën Berlingo is, aan de binnenkant, bijvoorbeeld maximaal 120cm hoog. Een Opel Vivaro is 132cm hoog. Dit betekent dat je zelfs bij een Vivaro nog altijd het dak moet verhogen.

Keuken

Je dient een vast keukenblok te installeren. Dit keukenblok moet dan ook nog een watervoorziening en een kookvoorziening hebben. Een magnetron wordt goedgekeurd, maar dan moet deze wel stroom krijgen van een bron in de auto. Of dat dan een vaste stekkerdoos in de auto mag zijn, die je aansluit op een stroompaal buiten? Ik denk het niet.

Vaste zitplaatsen

Je moet minimaal twee vaste zitplaatsen hebben, met een vaste tafel. In een grotere bus kun je vaak de voorste stoelen wel draaiend maken. Maar in een Caddy of Berlingo is dit, bij mijn weten, niet mogelijk. Een tafelblad is er wel ergens te fabriceren, want deze hoeft niet ‘vast’ te staan.

Een auto als de VW Caddy of Citroën Berlingo laten voldoen aan deze eisen, acht ik bijzonder moeilijk, of eigenlijk bijna onmogelijk. Een VW Transporter, of een Renault Traffic zou qua afmetingen, wel kunnen. Als moet je dan wel het dak verhogen.

In Nederland is het dus praktisch onmogelijk om een kleine bestelwagen om te bouwen tot fiscale camper.

Inrichtingseisen België

Zoals ik eerder heb gezegd zijn de regels in België redelijk vaag. Hieronder staat wat de wet er over zegt:

Een kampeerwagen is een voertuig voor speciale doeleinden waarvan de constructie een woonaccommodatie omvat die tenminste bestaat uit de volgende uitrustingen:

  • Zitplaatsen en een tafel
  • Slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen mag worden gecreëerd
  • Kookgelegenheid
  • Opbergfaciliteiten

Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd. De tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.

Dat lijkt mogelijkheden te bieden. Maar…

Het ombouwen en vervolgens technisch en fiscaal laten herkeuren van een auto is heel ingewikkeld geworden. En er is een scheiding tussen auto’s van voor of na april 2013.

Auto’s van voor 2013 kun je nog zelf ombouwen en zelf laten keuren. Je mag deze auto’s zelf aanbieden bij de dienst Homologatie die dan een dossier zal opstellen, waarmee je naar de technische keuring kunt gaan.
Auto’s die na 2013 voor het eerst ‘inverkeer’ zijn gesteld moeten eigenlijk altijd worden verbouwd worden door erkende bedrijven, die dan ook zorg moeten dragen voor de homologatie en keuringen.

Het zelf ombouwen van een wagen en deze inschrijven als camper wordt zo erg moeilijk (bijna onmogelijk) gemaakt.

Mijn advies

Als je nadenkt over het zelf bouwen van een camper, of je wilt een auto die je, tijdelijk kunt ombouwen tot een minicamper, en je wilt profiteren van de lagere kosten, dan volgt hier mijn advies:

Denk eerste goed na over hoeveel zetels je nodig hebt in jouw minicamper. Als je voldoende hebt aan 2 of 3 zetels, dan kun je misschien beter een LV-auto aankopen. Je hoeft geen scheiding te hebben tussen de zetels en de laadruimte. Dit biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld de zetels draaibaar te maken, waardoor je ze bij inrichting van jouw minicamper betrekt. Als je meer zetels nodig hebt, kun je kiezen voor een LV-auto met een dubbele cabine. Omdat een dubbele cabine wel afgescheiden moet zijn van de laadruimte, ben je in de meeste gevallen aangewezen op een lange versie (vaak aangeduid als L2, L3 of bv. Maxi) van de wagen. Anders houd je weinig ruimte over om in te richten als camper.

Gezien het relatief kleine verschil in verkeersbelasting in België, is het misschien teveel moeite om hier veel tijd en energie in te steken.

Conclusie

Als je jouw auto permanent wilt ombouwen tot camper, dan kun je misschien best een lichte vracht-versie aanpassen aan jouw wensen. Als je deze niet laat keuren als camper, mag je daar eigenlijk mee doen wat je wilt.

Je kunt er ook voor kiezen om een lichte vrachtauto voor meerdere doeleinde te gebruiken. Zo kun je de auto normaal voor het werk en/of gezin gebruiken, en deze alleen ombouwen tot camper als je er daadwerkelijk op uit trekt. In dat geval kan ik je de CAMPER-IN-A-BOX warm aanbevelen.


We hebben onze website vernieuwd. De opmerkingen die via onze 'oude' website zijn gegegeven, plakken we hier onder dit artikel:

  1.   alien on 1 November 2019 at 22:35

    Is er al meer geweten over het ombouwen van een camionette tot een camper of RV?


    •   admin on 14 November 2019 at 14:32

      Beste Alien,
      Wat bedoel je precies met jouw vraag?
      Hartelijke groeten,
      Johan


  2.   Eygemans Bjorn on 7 March 2020 at 16:29

    Ik ben in het bezit van een Renault Trafic Génération, deze heeft standaard ingebouwde varwarming, een leefbatterij, een opklapbare tafel en een 3-zit achterbank die omvormbaar is naar bed. Wegens het ontbreken van een keukenblok wordt deze als gewone wagen gekeurd, met alle (momenteel zware kosten) van dien. Kan deze met montage van een keukenblok van jullie gekeurd worden als camper? Wagen is een EUR 3, bouwjaar 2006. Mvg, Bjorn


    •   admin on 20 March 2020 at 12:28

      Beste Bjorn, helaas is dit niet mogelijk bij ons. Je kunt hiervoor beter contact opnemen met een een echte camperspecialist.
      Hartelijke groeten,
      Johan


  3.   ray on 2 June 2020 at 08:01

    Hallo admin,

    heb een prangende vraag.

    Wij willen (in belgie) onze lichte vracht ombouwen tot een camper (zonder vaste tafel). echter is het voor ons niet perse nodig om het in te schrijven als een camper, lichte vracht blijft ook ok.

    Nu is de vraag of we volgend jaar met alle kastjes en bed in voor de controle in orde zijn als lichte vracht…

    gr.
    ray


    •   admin on 5 June 2020 at 12:09

      Beste Ray,
      Een lichte vracht ombouwen tot camper is lastig. De keuring is daar erg streng voor. Als je een lichte vracht gebruikt als camper, en je kunt het merendeel van de inbouw verwijderen voor de keuring, dan is dat geen probleem. Er zijn natuurlijk ondernemers die kastjes hebben voor hun gereedschap enzo.
      Je kunt best een bellen met de keuring en vragen wat zij daar toestaan.

      Hartelijke groeten,
      Johan


  4.   Eygemans Bjorn on 5 June 2020 at 16:54

    Dag Ray, Dag Johan, Ik heb contact gehad met Juga.be: zij kunnen voor de homologatie zorgen indien ik mijn bus wil laten keuren als camper. Dus dat is opgelost.
    @Ray: Wat je met het interieur doet van de lichte vracht maakt niets uit voor de keuring. Het blijft een lichte vracht. Wat mag niet: tussenschot verwijderen/verplaatsen of officiële zitplaatsen bijmaken. (niet je zithoek of zetel die je achterin gebruikt tijdens stilstand). Grtjs, Bjorn


    •   admin on 6 June 2020 at 09:33

      Dank u Bjorn!


  5.   Ludo on 2 February 2021 at 05:59

    Beste,
    Wil VW CAddy van LV (5 zits, dubbele cabine, van 2010) naar mobilhome omzetten. Wand uitgehaald ; slaapgelegenjeid, bergplaats, keuken, tafel, “stromend water” ingebouwd.
    Nu weet noch de invoerder, noch de plaatselijk dealer van iets want : “Nooit gedaan bij ons”.

    Heeft iemand “ervaring” met de her-homologatie van een VW ???

    MVG
    Ludo


    •   Rickrick on 17 April 2021 at 10:48

      Hallo Ludo,

      Hoe is de omkeuring/homologqtie verlopen tot camper

      Heb hetzelfde plan ,te Ford transit L4H3 dubbele cabine
      Scheidingswand ?

      Vriendelijke groet