Als de zomer overgaat in de herfst, stellen we onszelf elk jaar weer dezelfde vragen: Wat zou het laatste weekend zijn dat wij er op uit trekken met onze camper-in-a-box? Wanneer wordt het te koud om in onze minicamper te slapen?
Wij hopen altijd nog op een mooi weekend in de herfst zodat we nog eens lekker kunnen gaan wandelen in ons prachtige Wallonië. Gelukkig lukt dat vaak nog wel. Als het droog is en de temperatuur 's nachts niet te veel onder nul duikt, wagen we wij het er nog wel op. Een goeie slaapzak zorgt ervoor dat je geen last hoeft te hebben van de kou. Een enkel nachtje is dan wel genoeg. Maar wat met de delen die boven de slaapzak uitsteken? En wat als je ’s nachts moet plassen? Want hoe hou je het nu warm in de minicamper? En is dat handig als je een camperbox gebruikt?
Voor het antwoord op deze laatste vraag, ben ik daarom op onderzoek uitgegaan naar mogelijke oplossingen De volgende opties heb ik gevonden:
- Ventilatorkachel op stroom
- Verwarming op gas
- Standkachel
- Verwarmbare mat
Eigenlijk werken alle vormen van verwarming in de basis hetzelfde. Er wordt iets verwarmd. Dat warme deel moet de lucht verwarmen en zo dus, in dit geval, het interieur van de auto. Het warme deel en de manier waarop de warme lucht wordt verdeeld, verschilt per oplossing.
Ventilatorkachel op stroom
Een ventilatorkachel is bij iedereen wel bekend. Er wordt een element verwarmd, meestal met stroom. Een ventilator zuigt lucht langs dit element, die de lucht verwarmd, en blaast deze verwarmde lucht weer uit. Dit is een heel eenvoudig principe, dat in verschillende vormen en behuizingen wordt aangeboden. Zo hebben wij een kacheltje dat kleiner is dan een pak appelsap, maar dat het interieur van onze auto in korte tijd tot een aangename temperatuur opwarmt. De voordelen van dit apparaatje (voor onder de 15 euro te koop bij De Wit) zijn het kleine formaat en de power die het ding heeft. Het nadeel is dat het een stroomvreter is, die niet op de accu kan worden aangesloten. Wij gebruiken deze dus alleen op een 220 volt stroombron, wat meestal betekent op een stopcontact op een camping.
Verwarming op gas
Bij verwarming op gas, wordt het element verhit door warmte die ontstaat bij de verbranding van gas. De vlammen verwarmen het element en dit element verwarmt de lucht. Hier zie je een voorbeeld van zo'n kacheltje. Er zijn zeker voordelen aan deze vorm van verwarming. De grootste is al dat je geen stroom nodig hebt. Het nadeel is, voor mij in ieder geval, dat er vlammen bij komen kijken. Ik hou niet zo van vuur in de auto. Brandgevaar en de noodzaak van een zeer goede ventilatie, maken deze vorm van verwarmen voor mij alleen geschikt in een tent. Uiteraard kan deze tent aan de auto hangen, waardoor dan mogelijk iets van de warmte ook in de auto terecht komt. Dit soort kachels zijn te koop vanaf rond de 50 euro.
Standkachel
Een standkachel is een oude bekende in, onder andere, de taxi-wereld. Dit is een aparte, in de auto gebouwde, verwarmingsunit die gebruikt maakt van de brandstof van de auto. Veelal is dat diesel. Deze kachel houdt het interieur aangenaam warm en gebruikt een minimum aan brandstof en stroom. De nieuwe standkachels zijn, naast zuinig, vrijwel geruis- en geurloos. De voordelen zijn er zeker. Nadeel is wel dat dit geen goedkope oplossing is. Een complete installatie inclusief inbouw komt makkelijk op 1500 euro. Er zijn ook goedkopere oplossingen voor zelfbouwers. De kwaliteit is wisselend bij de goedkoopste versies en voor de inbouw moet je wel handig zijn. Je vindt (goede) complete kits bij bijvoorbeeld De Wit in Schijndel.
Verwarmbare mat
Een andere oplossing is een verwarmbare (vloer-) mat. matten warmen op tot een comfortabele 33° C. Je kunt ze dan op de vloer of, bvb onder het matras leggen. Ik zie niet direct of deze nu zo handig zijn in een minicamper. De matten worden aangesloten op een 220V stopcontact. In theorie zouden ze op de accu kunnen worden aangesloten, maar daar heb je niet erg lang plezier van denk ik. Voorbeelden van dit soort matten vind je hier.
Een vreemde eend in de bijt is een elektrische deken. Wij hebben er eentje die op 12V kan worden aangesloten. Maaike gebruikt deze soms als het net iets te fris is. Het geeft in bed net dat beetje warmte dat het iets behaaglijker maakt. Misschien is dat ook een oplossing?
Onze keuze
Zelf heb ik dus gekozen voor een heel klein ventilatorkacheltje op 220 Volt. Een standkachel staat op de verlanglijst, maar is er nog niet. Waarvoor kies jij? Stuur mij een mailtje en vertel mij wat en waarom.
Veerle & Marcel
op 03 Oct 2023Inge vd Moolen
op 30 Jan 2024